Negyedik nap - hétfő (Ottó)

Reggel elindultunk felfedezni az északi partot. A sziget déli és a keleti oldalán ragyogóan sütött a nap, de mire egy félórás utazás után az északi részre értünk, csalódottan láttuk, hogy az eget sűrű felhők borítják. Érdekes módon az óceán fölött nem voltak felhők, így reménykedtünk, hogy később ki fog tisztulni az ég. Az északi parton rengeteg csapadék esik, ennek eredményeként gyönyörűen burjánzik a növényzet, minden élénk zöld színű. Utólag jöttünk rá, hogy akárhányszor arra jártunk, az északi hegyek fölött mindig sűrű felhők voltak. A part környékén az eső nem igazán zavaró, hamar lezúdul a zivatar és utána már ki is bújik a nap a felhők közül.

Magányos pálmafa zivatar után

Unatkozó lovak

Felhőkbe burkolódzó hegyek

Az útikönyv ajánlott egy gyümölcsös-standot a főút mellett (Banana Joe's), ahol elfogadható áron lehetett érdekes dolgokat venni. Itt piros-, alma- és jégkrém-banánt ($1.50/kg), ananászt ($1.70/kg) és frissen készült trópusi gyümölcsturmixot ($4) vettünk. A tetőgerendákon és a falra kiakasztott reklámszatyrokon kis gekkók tanyáztak, a tulaj mondta, hogy rengeteg kaméleon is van a ház körül, de azt sajnos nem láttunk. Felajánlotta. hogy menjünk hátra a kertbe, hogy közelebbről megszemléljük a banán, papaya, mangó, kókusz, és egyéb gyümölcsfákat. Nem sokáig kérettük magunkat, kihasználtuk az alkalmat.

Banana Joe gyümölcsboltja

Érdekes a kínálat

Ültetvény

Festett kókuszdiók

Itt osztják a gyümölcsturmixot

Gekkó a reklámszatyrokon

Ezután tovább autóztunk az északi parton, hogy felmérjük, melyik látnivalóval érdemes több időt eltöltenünk. Az idő sajnos végig borult maradt, ami megnehezítette a fényképezést. Elmentünk a legutolsó autóval megközelíthető strandig (Ke'e Beach), ahonnan a 17 km hosszú Kalalau turistaút indul. Ez a gyalogút végig a Napali tengerpart hegyoldalain és strandjain halad, és csak ez köti össze a sziget nyugati és északi partját. Itt lehetetlen lenne kifizetődő módon autóutat építeni, úgyhogy aki az északi partról a nyugatira autóval akar eljutni, annak körbe kell kocsikáznia a szigetet. Többek között ez is az oka annak, hogy Kauai eddig nem fejlődött úgy, mint a többi sziget. A Ke'e strandra vezető úton még hidat sem építettek a patak fölé, egy gázlón keresztülhaladva fröcskölték egymást a bérautós turisták.

Ingyenes alvázmosás

Patak a fák között

Banánfa

Sütkérező gyík

A gyalogúton az első vízesésig akartunk elmenni, ami 6 km-es hegyes-völgyes gyaloglással érhető el, de az utolsó pillanatban rádöbbentünk, hogy elfelejtettünk szúnyogriasztót hozni magunkkal, pedig a trópusi őserdei ösvényen enélkül őrültség elindulni. A Hanalei öböltől nyugatra már egyáltalán nincsenek boltok, az autónak nem találtunk parkolót és csúnyán be volt borulva az ég, így elhalasztottuk ezt a kirándulást, inkább a közelben levő két barlangot néztük meg, az egyikben egy tó volt, a másik teljesen száraz volt.

A száraz barlang bejárata

Vizes barlang

A száraz barlang belseje

A száraz barlangnál egy Kauai-i születésű hölggyel Adél nagyon jól elbeszélgetett, vettünk nála egy termésekből és magokból készült hagyományos Hawaii-i lei-t és két karkötőt. Készült vele és a férjével egy fotó. Elmondta, hogy melyik bogyó minek a termése, mit hogy dolgoznak fel, és hogy mi a karkötőkön levő faragott csontdíszek jelentése. Az egyik karkötő nekem is megtetszett, ezután végig rajtam volt annak ellenére, hogy soha életemben nem hordtam karkötőt. Egyik kedvenc időtöltésünkké vált a helyiekkel való beszélgetés, nagyon barátságosak, és könnyen szóra lehet bírni őket.

Lei árus hölgy

Bogyókból készült lei

Késő délután indultunk vissza a déli part irányába. Továbbra is ugyanaz volt a helyzet: borús volt az ég, és néha eleredt az eső, de időnként a parton felszakadoztak a felhők. Ennek ellenére strandolni nem tudtunk. Az esős időbe egyszerűen bele kell törődni, ezt nem lehet előre kiszámítani. Ha valaki mindenképpen napozni akar, az biztos lehet benne, hogy a sziget másik oldalán találhat napos partszakaszt, de mi inkább a terv szerint folytatni akartuk a látnivalók felfedezését. Leginkább amiatt voltunk mérgesek, hogy a borongós időben nem nagyon lehetet jó fényképeket készíteni, napsütésben minden sokkal jobban mutatott volna. De ez a csapadékos időjárás hozzátartozik Kauai-hoz, így végül örültünk, hogy néhány képen sikerült megörökítenünk a szigetnek ezt az arcát is.

Pihenő a tengerparton

Borús tájkép

Útközben megálltunk a Waipouli Beach-en sétálni, de nem jutottunk el túl messze, mert a süppedős homokban csak lassan lehetett haladni. A kaliforniai strandok homokja meg sem közelíti a Hawaii-it, de legalább tömött, úgyhogy jól lehet rajta gyalogolni vagy futni. Hawaii-on nincsen nyári időszámítás, ezért nagyon korán, 19:30 körül besötétedik. Beugrottunk megint körülnézni a strand melletti üzletekbe. Egy nap alatt komoly változáson ment át az ízlésvilágom, annyi hawaii inget láttam, hogy elkezdtek tetszeni. Az egyik boltban nagyon komoly kínálat volt, itt kifaggattunk egy eladó lányt, hogy melyikek az eredeti hawaii darabok. Sok pálmafás, szörfdeszkás, koktélos minta trópusi hangulatú ugyan, de eredetileg mégsem Hawaii-ról származnak. Általában csak selyemből vagy műselyemből (rayon) készülteket lehet kapni, a műselyem is nagyon jó minőség, nem sokkal olcsóbb az igazi selyemnél. Az eladó lány egyenként értékelte, hogy melyik minta "aloha" és melyik nem. Találtam egy inget, ami nagyon tetszett, és nagyon "aloha" volt, de az árát ($68) meglátva azt hittem, hogy sikerült a boltban található legdrágábbat kiválasztani. Az eladó megnyugtatott, hogy van ennél drágább is, $100-t is elkérnek egyes darabokért. Hihetetlen, de vannak emberek, akik Hawaii ingeket gyűjtenek, ők a ritkább mintákért több száz dollárt is képesek kiadni. A boltban kapható egyik érdekesség egy kék virágmintás ing volt, ugyanilyent viselt piros színben Elvis a "Blue Hawaii" című filmben. Az eladót nagyon jól elszórakoztattuk, jókat nevetett, azt mondta, hogy az utóbbi hónapban ez volt a legvidámabb napja. Szép hosszú neve volt: Tiana Kaiwahine Watson-Souza.

Ottó újra Hawaii mintás
inget próbál

Este a Poipu-i Hyatt-be mentünk vacsorázni. Kívülről nem is lehet látni, hogy mekkora nyitott belső terek, óriási kert, sósvizű meseterséges lagúna tartozik hozzá. Az olyan üdülőket, amikben egy helyen minden megtalálható, resort-nak nevezik. Ezt magyarra leginkább luxusüdülőként lehet lefordítani. Az étterem meglepő módon nem volt drágább a környéken található többi étterem és a hasonló szintű kaliforniai éttermek árainál. A szobákról már nem lehetett ezt elmondani, a legolcsóbb kétágyas szoba is napi $350, de ebből nincsen kilátás, a tengerre nézőknek napi $500-$650 az ára. Ehhez képest a mi tengerparti 3 szobás, 4 ágyas lakásunk napi $120-ért már nem is volt drága. Azért béreltünk ekkorát, mert a két ágyasok sem voltak olcsóbbak, sőt azok sem, amik az óceántól távolabb voltak. Amikor megálltunk a Hyatt épülete előtt és odaadtuk a kulcsot az autókat leparkoló fiúknak (valet parking), láttuk, hogy néhány vendégnek friss virágból készült lei-t adtak. A sürgölődő személyzettől megkérdeztem, hogy mi is kaphatnánk-e egyet. Az egyik srác mondta, hogy nyugodtan vegyünk el magunknak egyet a kupacból. A virágoknak szuper illatuk volt, elnyomták az egész napos izzadtság szagát :-). Az étteremben 20 percet kellett várni az asztalra, addig körbenéztünk a szállodában. Az egyik boltban az eladó megkérdezte, hogy hosszú volt-e az utazásunk. Kiderült, hogy rajtunk kívül mindenki más tudta, hogy azok kapják ezeket lei-ket, akiknek ez az első napjuk a szállodában.

Mennyivel jobb így az illatom!

Nekem mindig jó az illatom!

Az étteremben egy 40-es éveit taposó pincért kaptunk, akiről látszott, hogy nem itt született. Adél azt tippelte, hogy szerinte ez a fickó egy itt ragadt szörfös. Megkérdeztük tőle, valóban így volt! Az étteremben nem lehet túl sokat keresni, emellett szörfdeszkákat készít, kézzel faragja ki őket. Minden deszkát egyedi megrendelésre gyárt, a szörfösök pontosan tudják, hogy milyen deszka kell a szörfölési stílusukhoz. Emberünknek nem mehet olyan rosszul az üzlet, mert rengeteg országban járt már, főleg olyan helyekre megy, ahol van tengerpart és lehet a hullámokon lovagolni. Mindenhova két szörfdeszkával utazik, mivel előfordulhat, hogy egy nagy hullám széttöri a deszkát. Ehhez nem is kell sziklához vágódni, a víz súlya önmagában képes ekkora erőt kifejteni.

A szörfölés nem csak egyszerűen vízisport, egy sajátos kultúra és életérzés kapcsolódik hozzá. Szerintem ez abból ered, hogy az óceán és az óriási hullámok általában nagyon veszélyesek, óriási energiák szunnyadnak a víztömegben. Ha valaki nem jó helyen megy bele a vízbe, könnyen elsodorhatja az örvény, vagy egy nagy hullám szétlapíthatja. A szörfösök ezeket az erőket lovagolják meg, vagányan incselkedve a veszéllyel.

Jópofa szörfös szobor

Próbáltam kitudakolni a pincérünktől, hogy hogyan lehetne ebben a szállodában olcsó szobát foglalni. Megtudtuk, hogy a durva árak ellenére mindig tele vannak, és ráadásul nem is a leggazdagabbak, inkább a fiatal középosztály jár ide. Soha nem szoktak komoly árengedményt adni, de az árak 10-20%-ot változhatnak a szezontól függően. A legkevesebben karácsony előtti héten jönnek, de karácsonyra már feltöltik az összes szobát. Január és szeptember is a lassú hónapok közé tartozik, annak ellenére, hogy itt állandóan szinte egyforma az időjárás. Érdekes, hogy más helyeken csodálkoztak, hogy ha európaiak vagyunk, akkor miért nem télen jöttünk Hawaii-ra, nyáron kevés európait szoktak látni.