2001. szeptember 30.

Egy hétig Hawaii-on voltunk nyaralni! A munkahelyemen úgy alakult, hogy augusztus végén kivehettem 8 nap szabadságot. Hosszú morfondírozás után eldöntöttük, hogy felfedezzük Kauai-t, Hawaii legszebb szigetét. Az utazás minden pillanatát élveztük, rengeteg fotóval és élménnyel érkeztünk haza. Heteken keresztül írtuk az élménybeszámolónkat, válogattuk a fényképeket és szerkesztettük a honlapunkat. Ez lesz az eddigi leghosszabb útleírásunk, folyamatosan tesszük majd fel az internetre az elkészült oldalakat. Jó szórakozást!

Előzmények... (Ottó)

Hawaii az amerikai turisták egyik legkedveltebb célpontja. Sok kaliforniaival beszéltünk, akik még soha nem jártak a szomszédos Arizonában levő Grand Kanyonnál, de Hawaii-on a legtöbbjük már megfordult. Mindenki olyan lelkesedéssel részletezte hawaii élményeit, hogy ez megerősített bennünket abban, hogy nekünk is érdemes lesz elmennünk.

Elvileg Los Angelesből a legolcsóbbak Honoluluba a repülőjegyek, mégis hat héttel az indulás előtt $600 alatt már nem lehetett jegyet kapni. Két évvel ezelőtt kaptunk két $600-os kupont, amikor az MSI karácsonyi partijáról lemaradtunk amiatt, hogy túl sok jegyet adtak el a gépünkre, és mi már nem fértünk fel. Az egyik kupon még meg volt, az fedezte az egyik jegyet, a másikat pedig épp akkor fizettük ki, amikor Bush megküldte a választási kampányában beígért adó-visszatérítésként a $600-os csekket. A túra tehát elég olcsón indult, és ez jól is jött, mert tudtuk, hogy Hawaii-on minden nagyon drága lesz.

Az interneten rendeltünk néhány útikönyvet, Adél pedig a könyvtárból is kivett párat. A leghasznosabbnak ez két Kauai-ról szóló útiköny bizonyult: (The Ultimate Kauai Guidebook, Kauai Underground Guide). Egy hawaii munkatársam segítségével és az ismerősöktől összegyűjtött információk alapján eldöntöttük, hogy Kauai szigetre megyünk. A szállást az interneten foglalta le Adél, egy ügynökségen keresztül talált egy házat, aminek az alsó szintjét állandóan kiadja a tulajdonos. A fotók nagyon meggyőzőek voltak, a ház a strandra nézett és nem volt számottevően drágább ($900/hét) a víztől távolabb eső ingatlanoknál, úgyhogy az sem riasztott vissza bennünket, hogy az egészet előre ki kellett fizetni.

Autót a www.priceline.com-on keresztül foglaltam le, így sikerült napi $28-os áron szerezni egy kabriót. Az autókölcsönzőknél nem találtunk kabriót napi $40 alatt, úgyhogy ez a módszer nagyon bevált. A repülőjegy, a szállás és az autó lefoglalása után nekiestünk az útiterv részletes megtervezésének, és az útikönyvek elolvasásának.

A Hawaii szigetek (Adél)

Hawaii állam 137 szigetből áll, ezek közül a 8 legnagyobb lakott (keletről nyugatra haladva): Hawai'i, Maui , Kaho'olawe, Lana'i, Moloka'i, O'hau, Kaua'i és Ni'ihau. Maga az állam a legnagyobbról kapta nevét, amit egyébként legtöbben csak Big Island-nak, azaz "Nagy szigetnek" hívnak. (Főleg az USA kontinentális területéről származók, mert a helyiek inkább Hawaii-t mondanak). Niihau, a legnyugatabbra fekvő, más néven "Tiltott sziget", a Robinson család tulajdonában van, és kizárólag az ő meghívójukkal lehet a területére lépni. A szigeten kb. 200 ember él, (mind hawaii származású), telefon, elektromos áram, és folyóvíz nélkül. Állattartással foglalkoznak, kizárólag hawaiiul beszélnek, és itt készítik a több száz dollárba kerülő, semmivel nem összetéveszthető Nihau-i kagylóékszereket.

Néhány földrajzi adat:

Hawaii Állam Kauai szigete
Terület 2477 km2 213 km2
Lakosság 1 200 000 (874 000 Ohau-n) 55 700
Legnagyobb város Honolulu, Ohau (400 000) Kapaa (8200)
Átlaghőmérséklet Január: 25.6 C°, Szeptember: 29.6 C°
Átlagos víz hőmérséklet Február: 23 C°, Október: 26.7 C°

A lakosság 50 féle nemzetiségből áll: fehérekből, filippínókból, japánokból, hawaiiakból, kínaiakból, feketékből, koreaiakból, és amerikai indiánokból. A hawaii nyelv dallamos hangzású, nagyon kellemes élmény a fülnek. Ennek szerintem az az oka, hogy nincs keményen hangzó mássalhangzója. A misszionáriusok által létrehozott abc 12 betűből, 5 magánhangzóból (A, E, I, O és U) és 7 mássalhangzóból áll. (H, K, L, M, N, P, és W ami V-nek ejtendő). Sajnos senki sem beszélt hozzánk hawaiiul egész utazásunk alatt, így melódiaszerű hangzását kizárólag egy zenei cd -ről sikerült megtapasztalnunk, amit az egyik útikönyvvel együtt adtak. Nekem nagyon tetszik és hazautazásunk óta nap, mint nap meghallgatom, míg Ottó valahogy ki nem állja.

Népszerű kauai-i énekes CD-je

A hawaii-t tiszta formájában egyedül Niihaun, a tiltott szigeten beszélik anyanyelvként, mindenhol máshol az angolt, vagy az angollal kevert hawaiit (pidgin) használják. Ez utóbbit sem volt szerencsénk hallani, pedig ez is biztosan érdekes élmény lett volna. Manapság, iskolában lehet hawaiiul tanulni, egyébként az angol teljesen átvette az anyanyelv szerepét. Ha nem is keverik az angol és a hawaii szavakat, ha rákérdezünk kiderül, hogy sok hawaii szót ismernek. Ez igaz a helyi születésűekre és a bevándoroltakra is.

Néhány érdekes hawaii szó:

Aloha - a legfontosabb szó, a hawaii életérzés kvintesszenciája. Találkozáskor üdvözlést, búcsúzáskor elköszönést jelent. Ezzel fejezik ki a szeretetet és szerelmet is. Jól felkészült turistaként állandóan így köszöntem a boltokban, de be kellett látnom, hogy a helyiek -főleg a fiatalok- nem igen gyakorolják ezt a köszönési formát. Lassanként én is leszoktam róla...
Malaho - köszönöm.
Haole - fehér ember (eredetileg külföldit jelentett)
Hula - történetet elmesélő tánc
Lei - virágból, kagylóból vagy termésekből fűzött lánc
Lu'au - táncos lakoma, ünnepség
Ono - finom, így hívják az egyik legfinomabb halat is.
Humuhumunukunukuapuaa - szép színes hal, az egyik állami jelkép

A hawaii helyesírásban aposztróffal jelölök a hangsúlyos szótagot, ezt az aposztrófot az angolban azonban el szokták hagyni: Hawai'i - Hawaii, Kaua'i - Kauai.
Találtam egy jópofa angol-hawaii szótárt, 5000 szó van benne. Kissé lassú és tele van buta reklámokkal, de azért lehet vele játszani: